Praní – harmonizující aktivita v montessori třídě
__
„Nastal čas představit dětem jednu z našich nejsložitějších aktivit – praní prádla. Pozvala jsem jedno ze starších dětí naší batolecí třídy a pustily jsme se spolu do práce. Jen, co jsme začaly, přistoupilo k nám několik dalších dětí, které nás se zájmem sledovaly. Bylo vidět, že by si to také rády zkusily.
Absorbující mysl batolat mě nepřestává fascinovat. Zachytí všechno, co se v prostředí děje.
Nastrouhaly jsme mýdlo, z koše na špinavé prádlo jsme donesly pár kousků prádla, nanosily jsme vodu do lavorků na praní a mohlo se začít. Jeden kousek prádla za druhým jsme nejprve namáčely do mýdlové vody, poté drhly na valše, máchaly v čisté vodě, ždímaly a věšely na sušák na prádlo.
První várku jsme praly společně. Jelikož chlapeček byl do aktivity velmi hluboce ponořený, bylo vidět, že další pomoc nepotřebuje. Ustoupila jsem stranou a se zájmem jsem sledovala každý jeho pohyb. Nepral jen prádlo. Zdokonaloval si jemnou a hrubou motoriku, snažil se vzpomenout na posloupnosti jednotlivých kroků. Učil se počítat, když dával špinavé prádlo do košíčku, tříbil svůj smysl pro detail, když utíral kapky vody, které se dostaly na poličku. Trénoval svou pozornost, když vyléval vodu z lavorků do kbelíku. A to všechno při plném a hlubokém soustředění. Vypral čtyři várky prádla a všechno po sobě uklidil. Neúnavně pracoval několik desítek minut. Když si sundaval zástěrku a věšel jí na háček, na tváři měl úsměv, byl klidný a spokojený.
Ten den už nikdo jiný nepral, neboť následovalo dopolední zpívání a hra na zahradě. Ale druhý den ráno ke mně přistoupil jiný chlapeček, usmál se na mě a prstem ukázal na stojan na praní. Ještě nemluví, současně však souhlasně kývl hlavou a mně bylo jasné, že se ptá, zda může také prát. A tak jsme se společně pustily do práce…
Aktivity praktického života jako praní, příprava svačinky, umývání stolu, leštění zrcadla nebo zametání podlahy dokáže děti úplně pohltit. Jsou to „konstrukční aktivity“, jejichž účelem není vyprané prádlo, čistý stůl či dokonale zametená podlaha. Cíl je vnitřní! Zdokonalování, uspokojení a pocit naplnění. Následováním jednotlivých kroků a opětovným opakováním celé aktivity se dětem v nervové soustavě vytváří nová skupina koordinovaných pohybů, jenž jim příroda neposkytla a které budou v budoucnu potřebovat. Tyto aktivity vtahují děti do hluboké koncentrace, jejich myšlenky a pohyby se harmonizují a děti se dostanou do stavu plynutí. Ať se jedná o jakoukoli náročnou aktivitu, po jejím dokončení zažívají pocit harmonie, naplnění a štěstí. Takto, kousek po kousku, den za dnem utvářejí a zdokonalují samy sebe.“
Zuzana, batolecí třída Marché Montessori