.
Workshop “poznej své dítě” – praktický život
.
V pondělí 22. února se konal již inspirativní workshop s učiteli z Marché Montessori 3-6. Věnovali jsme se důležitosti praktického života a některá témata Vám nyní přinášíme v krátkém příspěvku.
.
Praktický život je skupinou činností, které děláme každý den a každou noc. Účel praktického života je stejný, bez ohledu na odlišnost kultury. Veškeré životní aktivity zahrnují pohyb. V okamžiku, kdy se dítě naučí jíst a chodit, má nutkání tuto činnost provádět a opakovat.
Děti mají nekonečnou touhu koordinovat své pohyby a činnosti opakují znovu a znovu. Děti velmi brzy začnou chápat, proč děláme aktivity péče o sebe. V těchto činnostech bychom jim neměli bránit, neboť dětem pomohou v rozvíjení jejich osobnosti. Měli bychom dětem dát správné příležitosti, aby již v raném věku mohly vykonávat smysluplné činnosti.
.
Aktivity praktického života jsou součástí našeho každodenního života. Je to například pozdrav, osobní hygiena, úklid, praní prádla, žehlení, péče o květiny, apod. Jsou to činnosti a věci, které nás jednoduše obklopují a provází již od narození. Aktivity praktického života mají krásný a důležitý účel – pomáhají dětem v mnoha ohledech při stavbě jejich osobnosti.
Pomáhají jim být zodpovědnými, budovat jejich důvěru, rozvíjet jejich pohyby, dát jim informaci a nabýt zkušenosti při potížích, v rozhodování, v úsudku a misi stát se lepším a dobrým člověkem. Prostřednictvím těchto aktivit, mají děti solidní základ v rámci přípravy na čtení a matematiku, stejně tak jako možnost rozvíjet logické myšlení a inteligenci.
Základem aktivit praktického života je směřování k dokonalosti, aby děti byly schopny vykonávat činnosti samostatně a staly se funkčně nezávislými bytostmi. Jestliže jsou děti schopny postarat se samy o sebe, roste jejich úroveň důvěry a to pomůže rozvíjet jejich osobnost. Vedle aktivit, kde děti pečují o sebe, obsahuje praktický život péči o okolí či životní prostředí, zdvořilostní lekce a chůzi po linii.
Grace and Courtes neboli “zdvořilostní lekce” jsou převážně o pravidlech ve společnosti, ve které žijeme, možnosti ukázat dětem spávnou cestu a jak fungovat v harmonii s okolním světem a lidmi kolem nás. Chůze po linii je činnost, která by měla zahrnovat čistě aktivitu chůze po linii – ideálně tvaru elipsy.
Maria Montessori tuto aktivitu vymyslela za účelem rozvoje rovnováhy, trpělivosti a sociálního uvědomění, protože i pohyb po linii má svá pravidla – držení chodidel na linii nebo ohleduplnost k dětem před sebou i za sebou. Na linii by si děti neměly sedat, nic přes ní pokládat, protože by měla zůstat stale volná, kdyby ji chtěl kdokoli použít. Chůzi po linii doprovází povětšinou hudba.
Hlavními cíly praktického života jsou koordinace pohybů, koncentrace, dovednosti a samostatnosti. I přesto, že aktivity nejsou učebními pomůckami, mají hlubší význam a smysl. Dovednost dítě může poznat v každé aktivitě, získat ji ale může pouze přes opakování znovu a znovu. Jen opakováním dovednost zůstane a stane se součástí osobnosti dítěte.
Tým Marché Montressori 3-6 ;-)