_
Montessori učitel
Role Montessori učitele je pro mě krásná, osvobozující a naplňující, být dobrým Montessori učitelem ale není snadné. Dospělý musí připravit prostředí, propojit prostředí s dítětem a dělat pozorování dětí i sebe-sama. Učitel vyzařuje krásnu, elergii a půvab, proplouvá mezi dětmi, pomáhá jim rozkvést. Dokáže se radovat z úspěchu dítěte, jakékoli drobnosti, a umí si uvědomit, že to je současně právě jeho úspěch. A stejně je tomu i v životě, jakékoli rodině i profesi.
Neexistuje pro to návod, musíme to cítit zevnitř. Musíme chápat, co znamená připravené prostředí, proč ho máme a proč je důležité se o připravené prostředí starat. Perfektně připravené prostředí udělá polovinu práce za nás.
Prostředí v Montessori je krásné. S opravdovými keramickými hrnečky a talířky, skleněnými džbánky a skleničkami, skutečným kuchyňským náčiním, dřevěnými dózami, soškami, pravými kameny, živými květinami, úžasně přitahujícími pomůckami a materiály, které děti vybízejí k činnosti a aktivitám, na které si nehrají, ale které doopravdy dělají.
Všechno má své místo. Aktivity i nábytek odpovídá velikosti a síle dítěte. Je to zmenšený svět dospělých, který je navržen na základě pozorování toho, co děti skutečně potřebují, podle jejich vývojových potřeb, aby mohly být samostatné. Je důležité porozumět, proč je klíčové připravené prostředí milovat a proč děti k lásce k prostředí vést. Podstatné je ke všem pomůckám a materiálů přistupovat jako k pokladu. On to poklad je. Vše v Montessori třídě je vzácné i výjimečné.
Pokud toto nemáme jako učitelé v sobě vnitřně nastavené, děti to patrně nikdy nepochopí. Potřebují vzor. Zvenku i zevnitř. Přejímají vše, co jim dáme, i to, jak se cítíme, co cítíme.
Propojení připraveného prostředí s dítětem vychází z pozorování a následných nabídek aktivit skrz prezentace, na základě zájmu dítěte, tedy podle senzitivních období. Senzitivní období je vnitřní síla, která podporuje růst, aby mysl věděla, na co se zaměřit. To vede k získání dovedností a opakováním ke zkušenosti. Senzitivní mysl směřuje absorbující mysl k pozornosti k určitým věcem v prostředí. Absorbující mysl pak ústí k vytváření mnoha nervových zakončení. Senzitivní období mají za následek vytvoření lidských vlastností, senzitivní období se projevují silnou touhou nějakou činnost dělat. Dítě takovou činnost dělá a opakuje s absolutním zájmem.
„Různé druhy vnitřní citlivosti umožňují dítěti, aby si ze složitého okolí samo vybíralo, co je vhodné a potřebné pro jeho růst. Dítě je pak senzitivní na určité skutečnosti, ale naprosto ignoruje jiné. Když je v dítěti probuzen určitý typ citlivosti, je to jako, když světlo začne dopadat jen na některé předměty, ale ne na jiné. Ty osvětlené pak vytváří celý svět dítěte.“
– Maria Montessori –
.
Dospělý potřebuje také připravit sebe – sama – znát se skrz pozorování – co mu umožní dostat se do dobré nálady pro kontakt s dětmi. Na začátku každého dne si musí uvědomit, že každé dítě má potenciál a každý den je začátek něčeho nového – připravit mysl i srdce. Každý den vidět dítě obnovenýma očima, s láskou a porozuměním, mít srdce dokořán.
Učitel nemůže svou práci dělat bez pozorování. Pozorování je něco, co nelze předat někomu dalšímu, pozorovat musí učitel sám. Potřebuje vědět, co děti dělají, co jsou jejich zájmy, talenty, co mohou udělat, aby jim to pomohlo. Nemůžeme pozorovat jen dítě, ale musíme také pozorovat sebe sama. Je důležité vědět, co jsou filtry, předsudky, úhly pohledu, abychom získali ucelený obraz. Pozorování by mělo být s láskou, milující, přesné, pokorné, neustálé, objektivní. Milující, ale objektivní, zůstat vzadu a současně zůstat objektivní. Na to se musíme soustředit.
–
Učitel musí mít pokoru – nikdy nevím všechno. Pozorování není něco, co je na 15 minut, ale něco, co se děje neustále. Je to základním stavebním kamenem díla Marie Montessori, pochopení obrazu dítěte, její umělecký obraz. S delikátním štětcem pozorování namalovala obraz dítěte. Je to zdrojem životní, vitální a vývojové síly. Láska a porozumění každému dítěti pak uzavírá kruh předpokladu být skvělým Montessori učitelem.
–
„Pozorování, láska, přesnost, skromnost (tj. pokora), soustavnost a zvláštní cíl. To jsou základní kameny uměleckého díla Marie Montessori. Díky tomuto jemně vytvarovanému štětci nakreslila a vyretušovala pro nás skutečný a majestátní, inspirující obraz „nového“ dítěte. Pozorování je zdrojem živé síly a rozvojové síly její práce a oživuje lásku, která teče skrz. Toto je pro nás nezbytné, pokud je naší prací zachovat si tento živý a umělecký charakter, pokud se vyhneme nebezpečí pomalé, často nevědomé degenerace a mechanické nápodoby.“
– A.K. Joosten –
.
_ _ _
Obsazujeme pozici Montessori učitele / asistenta do naší nové třídy školky 3-6 v Praze 4 – Podolí. Souzníte-li, piště a zasílejte Vaše CV na petra@marche.cz :-)
_ _ _
.