MŮJ PŘÍBĚH

DĚTI MĚ UČÍ DÍVAT SE NA SVĚT OTEVŘENÝMA OČIMA

Dnes, den co den, dělám to, co mě baví, dává mi smysl a nesmírně mě naplňuje. Marché je mi nejen báječnou prací, ale i koníčkem.

CESTA DO SVĚTA VZDĚLÁVÁNÍ, ANEB KDYŽ SE NEDOSTATEK STANE INSPIRACÍ

.

Do roku 2008 jsem se věnovala designérské činnosti a budovala vlastní módní značku. Původně jsem vystudovala módní návrhářství, hned po škole jsem se učila od Kláry Nademlýnské a později jsem pracovala pro E.daniely. Ve dvaceti letech jsem snila o vlastním butiku s prosklenou točící se vitrínou.

Pak přišla rodina a já jsem začala objevovat různé metody výchovy a vzdělávání. Nadchlo mě Montessori a cítila jsem, že to jsou principy, se kterými se ztotožňuji. Zamilovala jsem se do přístupu, kde je dítě vnímané jako plnohodnotná bytost, může objevovat svět podle svých vnitřních potřeb a má šanci žít se svobodnou a otevřenou myslí. Přístupu, kde má dítě možnost mít vlastní názor, je k němu přistupováno s respektem a láskou a je milováno takové, jaké je.

Ačkoli by mě to před více jak deseti lety ani ve snu nenapadlo, dnes si plním sny, jež pro mě vlastně znamenají mnohem víc, než šaty pro modrookou krásku. Design a smysl pro detail pro mě však zůstal nezbytně důležitým prvkem dodnes...

 

VZDĚLÁVÁNÍ MÝCH DĚTÍ MĚ ZAVEDLO DÁL, NEŽ JSEM KDY VŮBEC ČEKALA

.

Když bylo staršímu synovi 2,5, byl ve školce, která pro mě splňovala vše, co jsem si tehdy představovala. Jenže pak se změnila naše finanční situace a já začala hledat jinou cestu. Potupně jsem ukončila smlouvu o předškolním vzdělávání a žádala své rodiče o finanční pomoc, abychom uhradili školné za dva měsíce ve výpovědní lhůtě. Radost a tehdejší spokojenost nahradily zkušenosti, které měly mnohá ALE.

Rozhodli jsme se pro variantu státní „montessori“ školky, kam syn nebyl první rok přijat. Přišla tak další „montessori“ školka, potom znovu přesun a další nenaplněné představy. Všechny mé sny o montessori se najednou bortily jako domeček z karet.

Na mysli jsem měla otázky: “Opravdu je toto prostředí a přístup, to pravé ořechové, co pro své děti chci?”, “Skutečně to nejde dělat jinak, bez hraček a jenom s pomůckami, laskavě a s ušitým rozvojem a růstem mého dítěte na míru?”, “Je to jediná možná cesta?” Tyhle momenty mě přiměly k zamyšlení, dalšímu studiu a hlavně k akci. Musela jsem se poprat s myšlenkou, kde je zakopaný pes, že mi není tolik věci po chuti. Pomalu jsem poznávala, co pro mě byla správná cesta a co pro mě péče a vzdělávání vůbec znamenalo.

I přesto, že bych si mnoho ze zážitků ráda odpustila, uvědomuji si, že bez těchto poznatků a hořkých zkušeností, bez pocitu nepochopení, nespokojenosti a zoufalství bych dnes nebyla tam, kde jsem.

 

OTEVŘENÍ DVEŘÍ MARCHÉ

.

Nejdřív jsem začala vyrábět jazykové materiály a doplňkové karty k pomůckám v češtině, které posouvají dětskou představivost od konkrétního k abstraktnímu. Moje vrozená kreativita vyplnila mezeru na trhu. Šlo to postupně, nejdříve jsem je tvořila pro vlastní potřeby – pro syna, potom pro usnadnění práce jiným maminkám a učitelům. Nějak mi dávalo větší smysl, aby se při hře se mnou něco naučil, než s ním jezdit autíčkama sem a tam. Tak původně Marché vzniklo.

Za 5 let, kdy jsem se výrobě výukových karet věnovala, přišlo mnoho nových začátků. Strávila jsem na tom stovky hodin, 3x jsem kompletně začínala od nuly, při posledním přetváření jsem to 2 měsíce rozdýchávala, kolikrát jsem měla chuť to zabalit a následně jsem se rozhodovala, jestli do toho půjdu znovu. Nadšení vždycky vyhrálo, i díky podpoře Marie Roth, AMI trenérce 3-6, s níž jsem na vývoji karet pracovala.

Dnes se této činnosti věnuji jen pro vlastní potřebu, neboť podnětů k novým materiálům pro tři třídy, jiných technik, forem, obsahů a měnícímu se cítění jak by takové materiály mohly vypadat je tolik, že už prostě na nic víc nezbývá kapacita ani síla.

 

KLÍČ K MARCHÉ INSTITUCÍM

.

V květnu 2012 vykrystalizovalo mé pochopení montessori i přístupu k dětem a jejich vzdělávání. Přišla Patricia Wallner, AMI trenérka 0-3 a svou přednáškou mi změnila život. Odpověděla mi na otázky, které mi nedaly spát. Její slova pro mě byla vysvobozením. Dodala mi sílu a sebevědomí, že moje pocity jsou správné a že mám v sobě něco, co má potenciál proměnit inspiraci v něco plnohodnotného. Natolik mě to nakoplo, že jsem najednou bez pochyb věděla, že tohle je přesně to, co chci dělat a vyústilo to v otevření Marché batolecí třídy (září 2013), na místo showroomu módní značky. Třída byla od začátku postavena na standardech AMI a dodnes patří mezi nejlépe hodnocené a vyhledávané.

V tu dobu byl mladší syn už dvouletý a mně dávalo smysl udělat maličkou rodinnou komunitu. To, co se ve třídě školičky odehrávalo bylo fascinující. Děti byly úžasné, dělaly obrovské pokroky, atmosféra byla kouzelná a s kolegyní Luckou Čermákovou jsme si práci skutečně užívaly. Při pohledu na děti, které si během pár týdnů uměly samostatně připravit svačinku, ostrouhat mrkev, nalít polévku při obědě a umýt po sobě nádobí ve věku dvou let jsem věděla, že to, co dělám, má smysl. Děti dokáží mnohem víc již v útlém věku, než si většina lidí myslí. A víte co je na tom nejlepší? Že je to neuvěřitelně baví. Dětská radost z úspěchu je odzbrojující!

 

KDYŽ CHCETE A POTŘEBUJETE DĚTEM DÁT TO NEJLEPŠÍ

.
V listopadu 2014 přišla myšlenka školky 3-6 a základní školy. Předškolní třídu jsem z finančních důvodů dlouho odmítala přijmout, ale pak už nešlo odolat. Říkala jsem si, když už, tak už. Následovaly další hodiny práce, konzultací a řešení, ale opět se zadařilo…
A tak jsem v září 2015 otevírala třídu pro děti ve věku 3-6 let a zároveň třídu základní školy. Baví mě hledat další způsoby, jak dosáhnout kvalitní výuky a přitom odvádět poctivou práci. A to vše s láskou a radostí.

 

JÍT ZA SVÝMI SNY A NEVZDÁT SE

 

Péče a vzdělávání v Marché vychází z mnoholetých akademických i osobních zkušeností a schopnosti vnímat potřeby dětí i „společnosti“. Hodně mě inspirují mí dva synové. Dávají mi možnost zjišťovat, co má na vzdelávání dětí dopad a co ne. Tak, jak se rozvíjí oba mí synové skrze různorodé zkušenosti, rozvíjím se v profesní oblasti i já. Možnost detailně sledovat růst mých dětí z dlouhodobého hlediska je pro mne nesmírným přínosem. Vidím, co dělají a jak to dělají, co funguje a co ne z pohledu učitele i rodiče. Myšlenky a názory, které jsem před lety vyznávala se přímou zkušeností, pozorováním a každodenní prací krystalizují, prohlubují a zdokonalují. Tvoření moderní školy, která vede děti k dosažení nejen jejich akademických cílů, ale i pozitivně působí na jejich psychický rozvoj, přináší spoustu otázek a objevování různých cest. Své zkušenosti mámy i pedagoga pak také přenáším do všech našich zařízení Marché, aby se stalo to, s čím jsem „do toho“ šla.

Ve svém dosavadním životě jsem zažila hodně úspěchů i neúspěchů. Každý den čelím mnohým výzvám, učím se a rozvíjím. Rostu jako člověk i profesionál. Děti, které navštěvuji Marché jsou šťastné, oplývají zručností a akademických dovedností dosahují mnohem dříve, než jejich vrstevníci. Neztrácejí kreativitu ani touhu objevovat a zkoumat. Schopnost jít za svými sny, i navzdory těm nejtěžším překážkám, mi vždy pomohla vrátit se na cestu, kterou jsem si pro sebe vysnila.

 

Všechny poznatky, které ke mně skrz tyto zkušenosti s dětmi přišly, jsem se snažila předávat dál a naplno využít. Ať už ve formě článků, prezentací fotografií či autentických videí na mých webových stránkách Marché, Facebooku, Instagramu nebo na YouTube. Posledních pár let se věnuji především svým třídám, aby se každému jednomu dítěti či studentovi dostalo té nejlepší péče a vzdělání. Těší mne, že se mi dodnes stále daří inspirovat další školky, školy, jejich učitele i samotné rodiče.

.

MĚJTE SE KRÁSNĚ A ŽIJTE ŽIVOT, KTERÝ VÁS BUDE NAPLŇOVAT!

Petra Šlencová Bílská a školy Marché

.