Ideální dovednostní výbava dítěte pro 21. století
_
Montessori je pedagogický přístup vyvinutý italskou lékařkou a pedagožkou Marií Montessori, dlouhodobě úspěšně používaný po celém světě. Je založený na vědeckém pozorování dětí a hlubokém porozumění jejich vývoji a přirozeným potřebám. Přestože jsou Mariiny poznatky více než 100 let staré, současné výzkumy např. z oblasti neurovědy a psychologie je potvrzují.
V tradičním přístupu ke vzdělávání hraje hlavní roli dospělý. Je tím, kdo celý proces učení řídí – určuje jakým způsobem, kdy a co se děti mají naučit – a děti jsou pouze pasivními příjemci. Stále přetrvávajícím měřítkem hodnocení úspěchu dítěte je objem přijatých informací a schopnost je reprodukovat.
Naproti tomu Maria Montessori zastávala názor, že školy by měly dětem zprostředkovávat mnohem více než jen tyto encyklopedické znalosti: měly by rozvíjet celou osobnost, tak, aby se z dítěte stal samostatný, zodpovědný, sebevědomý, respektující jedinec s pochopením, že učení je pro život. Maria pozorovala, že děti mají přirozenou touhu po poznání a schopnost se učit a pokud mají podporu ve vhodném prostředí, jsou v procesu učení samy vedeny svými vývojovými potřebami. Vyvinula proto takový systém vzdělávání, kde je každé dítě aktivním účastníkem v procesu svého učení a může dosáhnout svého plného potenciálu.
Montessori vidí v každém dítěti individuálního jedince, který má vlastní potřeby, tempo a způsob učení a respektuje to. Učitel na základě každodenního pozorování vede každé dítě učebním plánem individuálně na základě právě jeho potřeb a pokroků. Hodnocení je vždy vztaženo pouze na konkrétní dítě a jeho výkon. Z principu tak neprobíhá žádné soutěžení ani porovnávání dětí mezi sebou. Dítě má cítit radost a uspokojení ze své práce a ne dělat práci pro uspokojování představ dospělého, pro pochvalu či lepší známku. Nedílnou součástí Montessori přístupu k hodnocení je také sebehodnocení. S tím, jak děti zrají, učí se dívat kriticky na svoji práci, poznávat a opravovat své chyby a učit se z nich.
…
Montessori děti mají svobodu v rámci hranic a v rámci těchto hranic jsou aktivními účastníky v rozhodování o tom, na co bude zaměřené jejich učení. Svoboda v Montessori škole je opředená řadou mýtů – rozhodně nespočívá v tom, že dítě si může dělat co chce, případně nedělat nic. Má volnost si v rámci pravidel zvolit na čem, kde a s kým bude pracovat. Jeho povinností je vybrat si práci dodržovat daná pravidla a práci dokončit. Je tak vedeno k sebedisciplíně a zodpovědnosti. Učitel dává dítěti možnost svobodné volby ve výběru činností, ale zároveň dítě vede a pomáhá vybírat činnost tomu, kdo se nedokáže sám rozhodnout. Dává svobodu dítěti tam, kde je schopné převzít zodpovědnost. Svobodná volba práce dítěti pomáhá udržet si vnitřní motivaci a uspokojení z práce, což pohání zvídavost a zájem dítěte a má za následek radostné učení udržitelné po celý život.
.
V Montessori se děti pohybují ve věkově smíšeném prostředí. Takové prostředí přirozeně podporuje spolupráci a komunikaci. Jak dítě roste, dostává se postupně od role nejmladšího k nejstaršímu a může si tak vyzkoušet různé role a učit se sociálním dovednostem. Starší děti mají možnost být přirozenými vzory a mentory mladším dětem a mladší děti cítí podporu a získávají sebedůvěru pro budoucí výzvy. Různorodost pomáhá i principu neporovnávání děti mezi sebou, poskytuje každému dítěti bezpečí v jeho individuálním vývoji. Výhodou věkově smíšených skupin je i to, že děti se od sebe učí navzájem, což upevňuje znalosti starších a mladší děti přirozeně inspiruje pokročilejší práce starších.
Montessori vzděláním prošlo mnoho úspěšných osobností po celém světě, mezi nimi i zakladatelé Google Larry Page a Sergey Brin, podle kterých právě Montessori vzdělání je klíčem jejich úspěchu. Mezi další úspěšné bývalé Montessori studenty patří např. zakladatel Amazonu Jeff Bezos, designér nejprodávanějších počítačových her The Sims Will Wright, nositel Nobelovy ceny za literaturu Gabriel García Márquez a spoluzakladatel Wikipedie Jimmy Wales.
Místo znalostí a poslušnosti klade Montessori důraz na samostatnost a rozvoj potenciálu každého dítěte. Montessori děti jsou schopny kriticky přemýšlet, spolupracovat a jednat odvážně – a to je ideální dovednostní výbava pro 21. století.
Text: Tereza Kvetoňová (AMI), Marché Montessori :-)
Foto: Archiv Základní školy Marché Montessori a Marché Montessori školka 3-6